24 May 2009

The Naïveté of Necessity, La Volonté de puissance, Livre III, 466




[The following is summary and not translation. Please check my interpretation against the original text reproduced below.]

The Naïveté of Necessity

Friedrich Nietzsche

La Volonté de puissance

II

Livre III:
Le nihilisme vaincu par lui-même

3. L'innocence du Devenir
(The Innocence of Becoming)

466


We cannot suppose to know how our current activities will have influence later. What seems to be our least consequential actions now can prove to be highly consequential in the future, just as our most seemingly grave and weighty actions in the present can prove silly tomorrow.

So we cannot know today the value our current actions will have tomorrow. Hence we cannot blame ourselves for what we did yesterday. Everything that happens does so necessarily. But that does not make events deterministic. For we can never know the consequences of current actions. But we cannot deny that they are necessary.


From the Bianquis translation:

Principe fondamental : pas d’hypothèses rétrospectives ! Plutôt un état d’έποχή (epoché) ! Et le plus possible d’observations de détail ! Finalement, nous aurons beau connaître ce que nous voulons, il subsiste derrière toutes nos activités un principe d’utilité ou d’inutilité que nous ne discernons pas. Il n’y a pas là d’arbitraire, car tout est absolument nécessaire et le sort de l’humanité est décidé depuis longtemps, parce qu’il est présent de toute éternité. Notre effort le plus intense et notre prudence font partie du fatum de toute chose ; et de même aussi toutes nos sottises. Quiconque se dérobe à cette pensée est en cela aussi partie du fatum. Il n’y a pas de refuge contre la pensée de la nécessité.

III-XII 1884 (XIII, § 281).



Nietzsche, Friedrich. La Volonté de puissance, II. Transl. G. Bianquis. Paris: Gallimard, 1938.




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