5 May 2009

Chaos-Caused Cycles, Nietzsche, La Volonté de puissance, Livre II, 325

by Corry Shores
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[The following is summary and not translation. Please check my interpretation against the original text, which is reproduced at the end.]





Friedrich Nietzsche

La Volonté de puissance

I

Livre II:
Morphologie et évolution de la Volonté de Puissance

325


Previously Nietzsche explained that the world repeats itself in exactly the same way throughout eternity.

This perpetual cycling has no goal or tendency toward some ultimate state. But that does not make it tedious or stupid. It seems to be the height of irrationality and madness, as well as the fullest rationality and sanity. But such terms do not apply to the eternal return.

Also, there is another way that we should not conceive the eternal return. It did not begin as complete chaos and disorder, then gradually little-by-little things take shape and come to be like the perfect and perpetual circular movement of the stars. No, chaos is always there. It is the very reason we have this eternal cycling.

Recall (again) what made the world return: there is a chaotic competition of forces. On account of this chaos, every possible combination of the distributions of forces comes about. But because the sum total of all these forces is always the same 'mass' or amount, there is a finite number of possible distributions.

So there are two essential principles that enable the world’s endless recurrence:

1) chaos (raw wild chance, the dice throw), and

2) mass of force (the finite number of dice throws or possible force distributions)

So at first we might think that chaos and cycle are mutually exclusive. No, in fact we see they go hand-in-hand. One essential reason we have endless cycling is because chaos always at every moment reigns.

Hence chaos does not come and go like the seasons. It is always there. Wild random chance is always there. We might as well affirm it as being at the core of our existence.


325

Gardons-nous d’attribuer à ce cycle une tendance, un but, ou de l’évaluer selon nos besoins, de le qualifier d’ennuyeux, de stupide, etc. Sans doute, il s’y manifeste le degré le plus haut de déraison, aussi bien que son contraire ; mais ce n’est pas la mesure qu’il faut lui appliquer, la raison et la déraison ne sont pas des prédicats convenables au tout. – Gardons-nous d’imaginer que la loi de ce cycle est progressivement « devenue », d’après la fausse analogie des mouvements circulaires à l’intérieur du cycle. Il n’y a pas eu d’abord un chaos, puis peu à peu un mouvement plus harmonieux et finalement un mouvement régulier et circulaire de toutes les formes : tout cela au contraire est éternel, soustrait au devenir ; s’il y a jamais eu un chaos des forces, c’est que le chaos était éternel et a reparu dans tous les cycles. Le mouvement circulaire n’est pas « devenu », c’est la loi originelle, de même que la masse de force est la loi originelle sans exception, sans infraction possible. Tout devenir se passe à l’intérieur de cycle et de la masse de force ; ne pas employer pour caractériser le cycle éternel la fausse analogie des choses qui viennent et disparaissent, le cycle des constellations, le flux et le reflux, le jour et la nuit, ou le cycle des saisons.

1881-82 (XII, 1re partie, § 109).

(p.297c)



Nietzsche, Friedrich. La Volonté de puissance, I. Transl. G. Bianquis. Paris: Gallimard, 1938.





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