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There are other techniques of isolation: putting the Figure inside a cube, or rather, inside a parallelepiped of glass or ice [6, 55]; sticking it onto a rail or a stretch-out bar, as if on the magnetic arc of an infinite circle [62]; or combining all these means - the round area, the cube, and the bar - as in Bacon's strangely flared and curved armchairs [38]. (Deleuze 2003: 1d)Il y a d'autres procédés d'isolation : mettre la Figure dans un cube, ou plutôt dans un parallélépipède de verre ou de glace [29, 19] ; la coller sur un rail, sur une barre étirée, comme sur l'arc magnétique d'un cercle infini [3] ; combiner tous ces moyens, le rond, le cube et la barre, comme dans ces étranges fauteuils évasés et arqués de Bacon [25]. (Deleuze 2002: 11b.d)
Many large contours, for example, are treated as rugs (Man and Child, 1963 [32]; Three Studies for a Portrait of Lucian Freud, 1966 [38]; Portrait of George Dyer Staring into a Mirror, 1967 [45]), and seem to constitute a decorative regime of color. (Deleuze 2003: 106b)et par exemple beaucoup de grands contours seront traités comme des tapis ( « Homme et Enfant » 1963, «Trois études pour un portrait de Lucian Freud » 1966,«Portrait de George Dyer dans un miroir » 1968, etc.). On dirait un régime décoratif de la couleur. (Deleuze 2002: 142cd)
But sometimes the opposition is completely different and surprising: it is the opposition of the naked and the clothed which we find on the right and left panels of a 1970 triptych [60], but which we had also found on the right and left panels of the 1968 triptych [53] in the two visible attendants. More subtly, in the 1966 triptych of Lucian Freud [38], the exposed shoulder with the contracted head, on the left, is opposed to the covered shoulder with the relaxed and sunken head, on the right. (Deleuze 2003: 56b)Mais il arrive aussi que l'opposition soit tout autre et surprenante : c'est celle du nu et de l'habillé qu'on trouve à droite et à gauche d'un triptyque de 1970 [1], mais qu'on trouvait déjà à gauche et à droite du triptyque de 1968 [5], chez les deux témoins apparents ; et plus subtilement le triptyque de Lucian Freud de 1966 [25] oppose l'épaule découverte de gauche, avec contraction de la tête, et l'épaule recouverte de droite, avec détente ou affaissement de la tête. (Deleuze 2002: 76c)
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