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21 Dec 2008

Spinoza's Ethics Part 1, Axiom 4, with Deleuze's Commentary

by Corry Shores
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[the following is quotation; my summary and commentary is in brackets. Deleuze’s commentary is at the end. The Latin text comes last.]




Spinoza, Ethics

Part I "Concerning God"

Axiom IV:

IV. The knowledge of an effect depends on and involves the knowledge of a cause.

[Before we can know something, we must know its cause or reason; we must know on what account it is brought about. Hence to know an effect requires we know its cause.]


Deleuze's Commentary:

an adequate idea is seen to be an expressive idea. In Spinoza the term "adequate" never signifies the correspondence of an idea and the object it represents or indicates, but the internal conformity of the idea with something it expresses. What does it express? Let us consider an idea as the knowledge of some thing. It is only true knowledge to the extent that it bears on the thing's essence: it must "explicate" that essence. But it explicates or explains the essence to the extent that it comprehends the thing through its proximate cause: it must " express" this cause itself, must, that is, "involve" a knowledge of the cause."
(133)

ft 13
The definition (or concept) of a thing explicates its essence and comprehends its proximate cause: CU 95-96. It expresses the efficient cause: Letter 60 (to Tschirnhaus, III.200). The knowledge of the effect (idea) involves the knowledge of its cause: E1 Axiom 4, II.7 P.
(369)


l'idée adéquate se définit comme idée expressive. Le terme « adéquate », chez Spinoza, ne signifie jamais la correspondance de l'idée avec l'objet qu'elle représente ou désigne, mais la convenance interne de l'idée avec quelque chose qu'elle exprime. Qu'est-ce qu'elle exprime ? Considérons d'abord l'idée comme la connaissance de quelque chose. Elle n'est une vraie connaissance que dans la mesure où elle porte sur l'essence de la chose : elle doit « expliquer » cette essence. Mais elle n'explique l'essence que dans la mesure où elle comprend la chose par sa cause prochaine: elle doit « exprimer » cette cause même, c'est-à-dire « envelopper » la connaissance de la cause.
(118c)

ft 13:
La définition (ou le concept) explique l'essence et comprend la cause prochaine : TRE, 95-96. Elle exprime la cause efficient : Lettre 60, Tschirnhaus (III, p.200). La connaissance de l'effet (idée) enveloppe la connaissance de la cause : E,I, axiome 4, et II, 7, dem.
(118d)

From the Latin:

IV. Effectus cognitio a cognitione causæ dependet, & eandem involvit.


From:

Deleuze, Gilles. Spinoza et le problème de l'expression. Paris: Les Éditions de Minuit, 1968.


Deleuze, Gilles. Expressionism in Philosophy: Spinoza. Trans. Martin Joughin. New York: Zone Books, 1990.


Spinoza. Ethics. Transl. Elwes. available online at:

http://ebooks.adelaide.edu.au/s/spinoza/benedict/ethics/index.html

Spinoza. Ethica. available online at:

http://www.hs-augsburg.de/~harsch/Chronologia/Lspost17/Spinoza/spi_eth0.html

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