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9 Apr 2009

Nietzsche's Indeterminism in La Volonté de puissance, Livre III, 465


[The following is summary and not translation. Please check my interpretation against the original text reproduced below.]

Friedrich Nietzsche

La Volonté de puissance

II

Livre III:
Le nihilisme vaincu par lui-même

465



Nietzsche would like to set goals for humanity's future. But really his "goal" is to free humanity from thinking it has any purpose. When we are in a state of change or becoming, we do not really know what or who we will become. This is the "innocence of becoming." It allows us also to overcome feelings of responsibility and to be liberated from praise and blame and from the present and the past.

His first solution was to give an aesthetic justification for existence. But if becoming is innocent, life should need no justification, not even an aesthetic one.

His second solution was to deny that there is any objective value to fault.

His third solution was to deny any sort of end or purpose and to understand that we can know of no causality.


From the original text:

Nietzsche, La Volonté de Puissance II, 465, p145.

Je me suis toujours efforcé de me démontrer l’innocence du devenir ; et sans doute ai-je voulu par là conquérir le sentiment d’une pleine « irresponsabilité », me rendre indépendant de la louange et du blâme, du présent et du passé ; afin de pouvoir me prescrire des buts relatifs à l’avenir de l’humanité.

Ma première solution a été de tenter la justification esthétique de l’existence. Cependant il ne devrait pas être nécessaire de la « justifier ». La morale appartient au monde phénoménal.

Ma deuxième solution a été de dénier toute valeur objective à toute notion de faute, et de constater le caractère subjectif, nécessairement injuste et illogique de toute vie.

Ma troisième solution a été de nier toute espèce de fin et de comprendre que nous ne pouvons connaître aucune causalité.


Nietzsche, Friedrich. La Volonté de puissance, II. Transl. G. Bianquis. Paris: Gallimard, 1938.


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